Πέμπτη 15 Μαΐου 2008

Θηλιά στον καταναλωτή!

Ζήτησα τις προάλλες από φίλο μου συνδικαλιστή ,να μου αποδώσει την ακριβή έννοια της απεργίας , από πού ξεκινά και έως που φτάνει , ποιους αντιπαλεύει και ποιους προστατεύει.

Η απάντηση του…. αφοπλιστική : «σταγόνα στον ωκεανό» ψάχνεις!

Τον θυμήθηκα τις τελευταίες ημέρες με την απεργία των ιδιοκτήτων φορτηγών Δημόσιας Χρήσης .

Πολλοί ομιλούν και πάλι περί ισχυρής συντεχνίας και πράγματι έτσι είναι.

Επί πολλά έτη η ελληνική Πολιτεία έχει δημιούργησε ένα μονοπώλιο που διαφεντεύει τη ζωή μας.

Οι αυξήσεις ορίζονται σε ετήσια βάση με υπουργική απόφαση και είναι στη διακριτική ευχέρεια των ιδιοκτητών φορτηγών να τις δεχθούν ή άλλως να θέσουν σε ομηρία ολόκληρη την κοινωνία.

Και αυτό γιατί είναι κλειστά επαγγέλματα που σημαίνει ότι μόνο ορισμένοι πολίτες της χώρας μας έχουν δικαίωμα να το εξασκούν .

Ο θεσμός του «κλειστού» επαγγέλματος πρέπει να εδραιώθηκε τη δεκαετία του '50 ή και πιο παλιά ακόμη, όταν οι όροι «δημοκρατική διαδικασία» ή «ελεύθερη αγορά» ήταν μάλλον θεωρητικές αναφορές.

Ο λόγος, για τον οποίο κάποια επαγγέλματα έγιναν «κλειστού» τύπου, ήταν απλός: την εποχή εκείνη, κανείς δεν ήθελε να δημιουργήσει επιχείρηση φορτηγού Δ.Χ., διότι υπήρχε ελάχιστη ζήτηση, άρα και περιορισμένο επιχειρηματικό ενδιαφέρον.

Χρειαζόταν, λοιπόν, για να αποκτήσει η Ελλάδα φορτηγά Δ.X., κάποιο κίνητρο από την Πολιτεία σχεδιασμένο ώστε να ωθήσει ορισμένους πολίτες προς αυτά τα επαγγέλματα.

Το κίνητρο ήταν ότι η «άδεια» θα δινόταν σε λίγους, εξασφαλίζοντας έτσι ότι, στο πλαίσιο της μεταπολεμικής ανάπτυξης της χώρας, τα επαγγέλματα αυτά θα γίνονταν πιο ενδιαφέροντα και κερδοφόρα.

Αποτέλεσμα, ο θεσμός του «κλειστού» επαγγέλματος.

Τα κίνητρα, λοιπόν, για τα «κλειστά» επαγγέλματα λειτούργησαν αποτελεσματικά την εποχή εκείνη, αλλά δεν αποσύρθηκαν όταν δεν ήταν πλέον απαραίτητα.

Αντίθετα έγιναν αντικείμενα πολιτικής εκμετάλλευσης και ψηφοθηρίας!

Αυτό με την πάροδο των χρόνων και εισερχόμενοι στην εποχή της ελεύθερης αγοράς, είχε και άλλες παρενέργειες, με αφετηρία το κόστος της άδειας για ένα «κλειστό» επάγγελμα.

Οι κανόνες της ελεύθερης αγοράς έχουν αποδείξει πολλές φορές ότι, όταν περιορίζεται «τεχνητά» η προσφορά ενός προϊόντος, δημιουργείται αυτόματα «μαύρη» αξία αγοράς, που καταλήγει σε αυξημένο κόστος του προϊόντος.

Έτσι έγινε και με τις άδειες φορτηγών Δ.Χ., όταν σταμάτησαν, πριν από αρκετά χρόνια, να δίνονται από το υπουργείο Μεταφορών.

Οι άδειες που υπήρχαν απέκτησαν σταδιακά τεχνητή αξία, ανάλογη περίπου με τα έσοδα 3, 4 ή και 5 ετών στο επάγγελμα!

Πολλοί, λοιπόν, από τους σημερινούς οδηγούς φορτηγών Δ.Χ έχουν αγοράσει, σε τεχνητή «μαύρη» αξία, τις άδειες του επαγγέλματός τους δίνοντας κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ ως «αέρα».

Στην περίπτωση δε των βυτιοφόρων καυσίμων , οι άδειες έφτασαν να κοστίζουν ένα εκατομμύριο ευρώ.

Και φυσικά την απόσβεση αυτού του «αέρα κοπανιστού» καλείτε να την καλύψει ο απλός καταναλωτής μέσω των κομίστρων.

Είναι ένας από τους λόγους (υπάρχουν και πολλοί άλλοι φυσικά) που η χώρα μας είναι από τις πιο ακριβές στην Ευρώπη και ελληνικά προϊόντα πωλούνται... πιο φθηνά στο εξωτερικό.

Πρέπει άμεσα λοιπόν η πολιτεία να απελευθερώσει- ως οφείλει άλλωστε σύμφωνα με της επιταγές της Ε.Ε - τις εμπορευματικές μεταφορές.

Άλλο κόμιστρο θα καλείται να πληρώνει ο καταναλωτής όταν ο φορτηγατζής έχει να κάνει μια απόσβεση 50.000-80.000 ευρώ (της αγοράς του φορτηγού μόνο) και άλλο σήμερα όταν πρέπει να κάνει απόσβεση …«αέρα κοπανιστού» αξίας που φθάνει και το ένα εκατομμύριο ευρώ.

Φυσικά δεν είναι μόνο το επάγγελμα των φορτηγατζήδων κλειστό. Υπάρχουν συμβολαιογράφοι, φαρμακοποιοί, ταξιτζήδες και πολλοί άλλοι κλάδοι που μονοπωλούν υπηρεσίες.

Ακόμη και η πανεπιστημιακή εκπαίδευση στην Ελλάδα έχει γίνει (ελέω άρθρου 16) κλειστός κλάδος , όπου ανθεί και το φαινόμενο της οικογενειοκρατίας.

Το κλειστό επάγγελμα μας οδηγεί εκ των πραγμάτων στο μονοπώλιο.

Και ως γνωστό ,μονοπώλιο σημαίνει ….θηλιά στον καταναλωτή !

25 σχόλια:

  1. Μονοπώλιο σημαίνει θηλιά στο λαιμό μας. Σωστά, όμως επειδή ζούμε σε μονοπωλιακό καπιταλισμό στην εποχή της χρηματιστηριακής "φούσκας", ή επί το προπαγανδιστικότερο στην εποχή της "παγκοσμιοποίησης", δεν γίνεται να αποτινάξουμε τον κακό ετούτο ζυγό. Φοβόμαστε, ο συσχετισμός δυνάμεων είναι συντριπτικότερος παρά ποτέ σε βάρος των πολιτών. Δυστυχώς, επίσης, δεν επιδέχεται βελτίωση το σύστημα, που ασεβεί κατά του πλανήτη και παρανομεί ατιμώρητα επί δικαίων και αδίκων, δε γίνεται να επιστρέψουμε στην εποχή της μικρής ιδιοκτησίας, ούτε στον πολυλατρεμένο "υγιή ανταγωνισμό". Γρήγορα βλέπω να επιστρέφουμε στον υγιή κομμουνισμό, δηλαδή συνεργατικές επιχειρήσεις από επιτροπές παραγωγών(εργατικά συμβούλια δηλαδής) με ευρεία πολιτική αυτοδιοίκηση και αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες οπου είναι εφικτό.
    Αλλοιώς μπορούμε και να επιστρέψουμε στο κυνήγι του εβραίου(λόγω σιωναζισμού στο Ισραήλ), το τόσο προσφιλες στον Χίτλερ και στους άλλους "αντικομμουνιστές", νομίζοντας πως έτσι γλυτώνουμε απ' τη μέγγενη του αφηνιασμένου κεφάλαιου. Το "φάρμακο" και για τις δύο αυτές περίπτώσεις είναι ο πόλεμος που εξαπολύεται πολύ εύκολα στις μέρες μας, καθώς το σύστημα δεν έχει πρόβλημα ...συνείδησης, ούτε ηθικές αναστολές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ήδη η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αναθεωρήσει τις απόψεις της στον κλάδο των μεταφορών προωθώντας με ταχείς ρυθμούς την απελευθέρωση του επαγγέλματος. Προφανώς το έχουν διαισθανθεί οι κύριοι που επιθυμούν την διαιώνιση του ισχύοντος καθεστώτος και θέλησαν με αυτό τον τρόπο να στείλουν το δικό τους – προειδοποιητικό – μήνυμα στην κυβέρνηση.
    Το ότι ήρθε η ώρα της απελευθέρωσης της αγοράς των εμπορευματικών μεταφορών δεν το αμφισβητεί κανείς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Προφανώς η κυβέρνηση προσπαθεί να συμβιβαστεί με τους ιδιοκτήτες των βυτιοφόρων και να φτάσει σε συμφωνία, ώστε να λύσουν την απεργία. Τελικά, κάτι θα δώσει και κάτι θα πάρει.
    Γιατί όταν τώρα η πολιτεία ανέχεται τέτοιου είδους πρακτικές και προχωρεί σε ανέξοδες παραχωρήσεις που ελλοχεύουν κινδύνους για το σύνολο, τι θα συμβεί άραγε όταν θα αναγκαστεί η χώρα μας να εφαρμόσει τη σχετική κοινοτική οδηγία που θα επιτάσσει ρητά και κατηγορηματικά την απελευθέρωση;
    Νομίζω ότι η κοινοτική οδηγία έχει χρονικό βάθος ως το 2010.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μάλλον οι μάγκες είδαν τις αντιδράσεις του κόσμου και φοβούμενοι ότι η κοινή γνώμη θα στραφεί εναντίον τους (για τα κλειστά επαγγέλματα),αποφάσισαν ΜΕ ΟΡΙΑΚΗ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ , να αναστείλουν μέχρι 24/10 την απεργία τους.
    Για να μην γίνουμε λοιπόν πάλι όμηροι της συντεχνίας τους , ας αποφασίσει η κυβέρνηση να απελευθερώσει τα κλειστά επαγγέλματα.
    Σίγουρα θα ήταν και ένα θετικό βήμα κατά της ακρίβειας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το ΒΗΜΑ Κυριακή 11 Φεβρουαρίου 2001 - Αρ. Φύλλου 13190
    Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας κ. Ι. Παπαντωνίου στέλνει μήνυμα στους 250.000 επαγγελματίες ­ τις 90 επαγγελματικές ομάδες που περιλαμβάνονται στη μελέτη του ΚΕΠΕ ­ να προετοιμαστούν για τις αλλαγές που θα προκύψουν μέσα από τον διάλογο με όλα τα συναρμόδια υπουργεία
    Είδατε από τότε να έχει γίνει τίποτα;
    Όλοι φοβούνται το πολιτικό κόστος!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δεν καταλαβες!Η "πολιτεια" των μαυραγοριτων και των συνεργατων των Γερμανων, των collabo, οπως λενε και οι Γαλλοι, εδωσε τις αδειες στους ανθρωπους αυτους τοτε, για να τους αμοιψει για τις "υπηρεσιες", που προσεφεραν στην ιθυνουσα ταξη.
    Μια αναλογια και ετεροχρονισμος της υποθεσης αυτης, ειναι οταν Ο γκαντεμης,(ξερετε για ποιον λεω), ΑΥΞΗΣΕ την τιμη του εισιτηριου των τραινων,(οταν ηταν πρωθυπουργος), που εξυπηρετουσαν κυριως τους ανθρωπους που εμεναν στην Αθηνα και δουλευαν σε Χαλκιδα η Κορινθο και τα εφερε στο ιδιο με τα λεωφορεια.
    Ετσι ΕΣΠΑΣΕ την κινηση των τραινων,(που ειναι κρατικα), που ηταν μεγαλη προς οφελος των λεωφορειων.
    Καταλαβατε για τι πραμα μιλαμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Η πρώτη διαμάχη είναι μεταξύ των ιδιοκτητών Δ.Χ. φορτηγών και βυτιοφόρων
    και του προστάτη τους δηλ. την εκάστοτε κυβέρνηση για πολλούς λόγους
    και η δεύτερη είναι μεταξύ του κράτους που εξακολουθεί να στηρίζει τους ιδιοκτήτες Δ.Χ. φορτηγών και βυτιοφόρων και των εταιριών Πετρελαιοειδών που ζητούν απελευθέρωση των αδειών βυτιοφόρων.
    Το θέμα είναι δύσκολο και πάντα λύνεται υπογείως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. http://mindcup.blogspot.com

    Η ώρα του αγώνα έφθασε!
    28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2008 κορυφώνουμε τον αγώνα μας ΜΑΖΙ με το εθνικό Ο Χ Ι του 1940.
    Ανελέητο καθημερινό μποϋκοτάζ.
    Μεγάλο Ο Χ Ι εναντίον των ΚΑΡΤΕΛ .
    ΜΠΟΫΚΟΤΑΖ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ .
    ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕ-ΔΙΑΔΩΣΤΕ το ΜΠΟΫΚΟΤΑΖ σε συγγενείς , φίλους , γνωστούς , αγνώστους ,για να έχουμε σίγουρη επιτυχία .
    ΜΠΟΫΚΟΤΑΖ μια συνεχής προσπάθεια ,ένας αδιάκοπος αγώνας , μια καθημερινή συνειδησιακή πράξη.

    http://mindcup.blogspot.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Στην απελευθερωμενη ΕΕ,η υπαρξη μονοπωλιων, απο ελαχιστα ατομα, που μπορουν ετσι, να εκβιαζουν ολοκληρη την κοινωνια, ειναι απαραδεκτο, αρα οταν κλαι εαν οι βενζινοπωλες, προσφυγουν στο Ε. δικαστηριο, η καταδικη ειναι δεδομενη.
    Το γιατι οι κυβερνησεις, το ανεχονται και δινουν πακεττα 300.000 με τις κρατικες αδειες, μπορει να οφειλεται σε διαφορες αιτιες, μια απο τις οποιες, ειναι και η ιδιοκτησια τετιων φορτηγων, απο τους ιδιους τους υπουργους. Η εστω καποιους απ αυτους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πολίτη τι σχέση έχει η ΠΑΔΕΙΑ με τους ταξιτζήδες, φορτηγατζήδες, συμβολαιογράφους και άλλους επαγγελματίες πραγματικά απορώ. Αντί να γράψεις ένα ποστ όπου να υποστηρίξεις τις πρακτικές όλων των γαλλικών, γερμανικών, αγγλικών κλπ. πανεπιστημίων που είναι κρατικά για τους πολίτες τους είτε με μικρή χρηματική συμμετοχή όπου να προτείνεις μέτρα για να σπάσει το απόστημα όπως η υποχρεωτική αξιολόγηση των καθηγητών, της υποχρεωτικής έρευνας, της συνεχούς παραγωγής συγγραμματων, αύξηση του διαολεμένου ποσοστού του ΑΕΠ σε αυτό το 5% που υπόσχονται τα κομματα εξουσίας κλπ λες ότι τα ιδιωτικά θα σώσουν την κατάσταση? Τα ιδιωτικά νοσοκομεία την έχουν σώσει και αν ναι σε τι τιμές? Οι ιδιωτικές τράπεζες, όλα καλά? Οι εταιρείες του κλάδου τηλεπικοινωνιών και ίντερνετ λειτουργούν σε άριστο επίπεδο και δίνουν αυτά που υπόσχονται αν και φθηνότερες? Τελικά δεν είναι αν θα απελευθερώσεις έναν τομέα αλλά με τι κανόνες θα λειτουργεί η απελευθέρωση προς την εξυπηρέτηση του κοινωνικού συνόλου και του υγειη ανταγωνισμού. Η παιδεία δεν θέλει απελευθέρωση σε ιδιωτική βάση αλλά απελευθέρωση από τους καρεκλοκένταυρους, τα μουχλιασμένα βολλεμένα μυαλά, από τους κομματικούς μηχανισμούς και να είναι προσβάσιμη σε όποιον θέλει να σπουδάσει και με σωστό μακροπρόθεσμο σχέδιο σπουδών με βάσει και τις ανάγκες της χώρας.Τέλος πάντων είναι μεγάλο θέμα και πολυσύνθετο και έδωσα το στίγμα αυτων που ήθελα να πωδηλ. μην τα τσουβαλιάζεις όλα. Όσο αφορά τα επαγγέλματα που αναφέρεις πιστευω ότι η αστειότητα του αερα αδειών και τον αριθμός αυτών βάσει υπουργικών αποφάσεων είναι πρακτικές του παππου μου και πρέπει να εγκαταλειφθούν.
    Φιλικά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Πολλές απουσίες στο τελευταίο μάθημα.
    Μεταξύ αυτών και η πρώτη μαθήτρια Μαριάννα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @ ανώνυμο 3.41
    Φίλε μου σε διάβασα(άκουσα) με μεγάλη προσοχή.
    Δεν καταλαβαίνω βέβαια γιατί λες ότι τα τσουβαλιάζω όλα. Γιατί;
    Οι θέσεις μου περί δημοσίου είναι γνωστές και έχω αναφερθεί κατά επανάληψη. Ο ελεύθερος ανταγωνισμός ΜΑΖΙ με την καταναλωτική συνείδηση μας, θα φέρουν και καλύτερες υπηρεσίες και χαμηλότερες τιμές.
    Μιλάς π.χ για νοσοκομεία και λες:"Τα ιδιωτικά νοσοκομεία την έχουν σώσει και αν ναι σε τι τιμές?" Οπωσδήποτε οι υπηρεσίες που παρέχουν τα ιδιωτικά νοσοκομεία(ξενοδοχειακές και ιατρικές) είναι κατά πολύ υψηλότερες από αυτές των δημοσίων νοσοκομείων. Όσο αφορά τις τιμές βέβαια είναι αρκετά υψηλότερες αλλά δεν συνεκτιμούμε πόσο μας στοιχίζει πραγματικά και η Δημόσια Υγεία . Δηλαδή τι χρήματα απορροφούνται από τον προϋπολογισμό(ΕΜΑΣ δηλ.)για την λειτουργία τους. Με αυτό προς θεού δεν υποστηρίζω ότι θα έπρεπε να είναι όλα ιδιωτικά. Αντιθέτως θα πρέπει να υποστηρίξουμε την κοινωνική τους προσφορά και πρόνοια.
    Απλώς όπως με τα νοσοκομεία δεν εκλαμβάνουμε τον παράγοντα τελικό κόστος το ίδιο συμβαίνει και με Πανεπιστήμια.
    Θα ήθελα να ξέρω πόσοι από εμάς όταν μιλάνε για την δημόσια εκπαίδευση συνυπολογίζουν και τα ΔΥΟ ( 2)!!! ΔΙΣ ΕΥΡΩ ΕΤΗΣΙΩΣ που απορροφούνται από τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς για την .....φροντιστηριακή υποστήριξη ...για την τελική εισαγωγή στα ...δημόσια πανεπιστήμια.
    Το θέμα όπως καταλαβαίνεις δεν είναι όπως το παρουσιάζουν οι διάφορες αριστεροβολεμένες Πανεπιστημιακές συντεχνίες.
    Ρώτα οποιοδήποτε γονιό τι του ΚΟΣΤΙΖΕΙ Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ....ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, και συγχρόνως κοίτα και το επίπεδο σπουδών που προσφέρουν !
    Για το θέμα σίγουρα θα αναφερθώ κάποια στιγμή με ξεχωριστό post.
    Χάρηκα που τα είπαμε και σίγουρα θα τα ξαναπούμε ,γιατί είναι ένα θέμα που μέσα ΜΟΝΟ από διάλογο και κατάθεση απόψεων (από όλους μας)θα βρεθεί και η καλύτερη λύση .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ο Κωστάκης διακήρυξε την επανίδρυση του κράτους και υποσχέθηκε μάχες στα μαλαματένια αλώνια με τους νταβατζήδες...ιδού πεδίο δόξης λαμπρό.Ας τα βάλει με τα μονοπώλια..χα ...χα...χα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Φίλε ανώνυμε 12:44
    Χωρίς να είμαι φάν κανενός το ¨επανίδρυση¨ δεν σημαίνει ¨λεβεντόπαιδο Αρίστο μπές στο μαγαζί και κλείστο¨
    Άλλωστε επανίδρυση λέγανε όλες οι κυβερνήσεις μεταπολεμικά. Ακόμα και η δικτατορία.
    Δεν είναι εύκολα τα πράγματα σημασία έχει να ξεκινήσουν σωστά και όποιος παίρνει την σκυτάλη να τα συνεχίζει όχι να τα διαλύει για προσωπικό όφελος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Υγεία και παιδεία είναι αγαθά που δεν αποτιμώνται σε κόστος.
    Είναι υποχρέωση ΚΑΘΕ πολιτείας να προσφέρει ΠΑΙΔΕΙΑ και ΥΓΕΙΑ, ελεύθερα και ΔΩΡΕΑΝ σε ΚΑΘΕ πολίτη της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @ 2.04
    Την Παιδεία την θεωρείς ότι είναι δωρεάν τώρα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Πολύ καλή ανάλυση αλλά όπως θα έλεγε και ο Σουφλιάς....παπαρολογίες.
    Να τον χαίρονται οι ψηφοφόροι του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Θα ξεκινήσω από το τελευταίο.
    «μονοπώλιο σημαίνει ….θηλιά στον καταναλωτή».
    ΛΑΘΟΣ.
    ΜΕΓΑ ΛΑΘΟΣ.
    Ο τελευταίος πρωτοετής φοιτητής οικονομικού πανεπιστημίου γνωρίζει ότι η χειρότερη αγορά είναι η ολιγοπωλιακή και όχι η μονοπωλιακή.
    Και εξηγούμαι: Τα μονοπώλια είναι (συνήθως) κρατικά, και οι τιμές είναι ελεγχόμενες με βασικό κριτήριο όχι το κόστος ή το κέρδος, αλλά την κοινωνική αναγκαιότητα του προϊόντος ή της υπηρεσίας. Το προϊόν είναι συνήθως φτηνό και έχει πρόσβαση στην απόκτησή του και ο «φτωχός» πολίτης. Οι αρνητικές επιπτώσεις των μονοπωλίων είναι η χαμηλότερη (συνήθως) ποιότητα του προϊόντος και η ανεργία που προκαλούν. Δηλαδή απασχολούν λιγότερο προσωπικό. Στην Ελλάδα βέβαια τα πρώην μονοπώλια (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΟΣΕ, Ολυμπιακή κ.λ.π.) έγιναν μέσο πολιτικής αγυρτείας με ρουσφετολογικές – ψηφοθηρικές προσλήψεις, οδηγώντας σε προβληματικές καταστάσεις.
    Τα ολιγοπώλια από την άλλη, λειτουργούν με «γκανγκστερικές» συνήθως μεθόδους σε όλους τους τομείς. Συνεννοούνται μεταξύ τους και εναρμονίζουν τιμές, πρακτικές διάθεσης των προϊόντων και υπηρεσιών τους, πολιτικές προσλήψεων, απασχόλησης και αμοιβών του προσωπικού τους, οργανωμένη πίεση προς την πολιτεία και γενικά οδηγούν την αγορά εκεί που θέλουν ανεβάζοντας τα κέρδη τους πουλώντας προϊόντα και υπηρεσίες χαμηλού επιπέδου. Κρατούν δηλαδή μόνο τα αρνητικά του μονοπωλίου και μετατρέπουν τα θετικά για τον καταναλωτή σε θετικά για τον ισολογισμό και τους μετόχους τους και αρνητικά για όλους τους υπόλοιπους.
    Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια παγκοσμίως οι αγορές οδηγούνται όλο και περισσότερο σε ολιγοπωλιακές καταστάσεις με αποτέλεσμα αυτό που λέμε ακρίβεια.
    Για την ακρίβεια βέβαια ευθύνονται και άλλα πολλά.
    Εδώ ο ρόλος της πολιτείας είναι καταλυτικός.
    Εάν λειτουργεί, όπως στη χώρα μας, πελατειακά, την πληρώνει ο πολίτης.
    Αν προσπαθεί να κρατά τις ισορροπίες τότε έχουμε ελπίδες όλοι: Καταναλωτές, εργαζόμενοι και καλοί επιχειρηματίες.
    Το μονοπώλιο λοιπόν μπροστά στη σημερινή λειτουργία της αγοράς ίσως είναι "βάλσαμο"
    Για τα υπόλοιπα θα επανέλθω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Προς Giannis123
    Άσε φίλε μου μην κουράζεσαι , τα μονοπώλια δοκιμάστηκαν και ...απέτυχαν παταγωδώς, σε όλο τον πλανήτη.
    Σήμερα δεν υφίσταται μια τέτοια κατάσταση παρά στα βιβλία της ιστορίας και στα θεωρητικά βιβλία των Πανεπιστημιακών.
    ΑΠΕΤΥΧΑΝ ακόμα να το καταλάβουμε!!!
    Σήμερα όταν αναφερόμαστε στο μονοπώλιο δεν σημαίνει ότι κυριολεχτούμε ως προς την εννοιολογική εξέταση της λέξης(γιατί απλά δεν υπάρχει παρά σε τριτοκοσμικές χώρες), αλλά με την ευρύτερη έννοια του όρου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. @ zizanio

    Δεν είμαι υπέρμαχος των μονοπωλίων.
    Απλά τα προτιμώ από τα ολιγοπώλια.
    Μην τρομάζεις από τις λέξεις.
    Μόνο άσχετοι με την Οικονομική τρομάζουν με τα μονοπώλια.
    Επί της ουσίας όμως, έχεις να αντιπαραθέσεις άποψη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Συμπλήρωση στον Zizanio
    Άρα όταν λέμε μονοπώλιο δεν εννοούμε τα πάλαι ποτέ σπίρτα, εννοούμε ολιγοπώλιο (ΔΧ φορτηγά-ταξί, συμβολαιογράφοι κλπ ).
    Όταν λέμε ελεύθερη αγορά εννοούμε κάτι πέρα από το ολιγοπώλιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Για να μην σας τρομάζουν τα μονοπώλια:
    Σήμερα ο κ. Αλογοσκούφης συναντήθηκε με τον αρμόδιο Ευρωπαίο επίτροπο για την Εσωτερική Αγορά, Τσαρλς Μακ Κρίβι για τρία θέματα που απασχολούν τον Επίτροπο.
    Το πρώτο ο ΟΠΑΠ και η κατάργηση του μονοπωλίου.
    Την πλήρη αντίθεση της κυβέρνησης εξέφρασε ο υπουργός Οικονομίας σε ότι αφορά την άρση του μονοπωλίου του ΟΠΑΠ. Άλλωστε στη διαπραγμάτευση του θέματος αυτού η Ελλάδα θα έχει και συμμάχους αφού περισσότερες από 10 ευρωπαϊκές χώρες αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα.
    Ο κ. Μακ Κρίβι αναφέρθηκε και στο ζήτημα των «κλειστών επαγγελμάτων», με αφορμή την πρόσφατη απεργία των ιδιοκτητών βυτιοφόρων. Για το ζήτημα του ανοίγματος των «κλειστών επαγγελμάτων» ο επίτροπος σημείωσε ότι αυτό αποτελεί θέμα των εθνικών αρχών των κρατών-μελών, εφόσον το επάγγελμα δεν εμπίπτει στην κείμενη κοινοτική νομοθεσία.
    Δηλαδή, εν προκειμένω για τους βυτιοφορείς, εφόσον δεν υπάρχει σχετική κοινοτική νομοθεσία που να ορίζει σχετικά, αποτελεί ζήτημα των ελληνικών ρυθμιστικών αρχών και αυτές θα αποφασίσουν τι θα ανοίξουν και τι όχι.

    Με λίγα λόγια:
    Την εθνική στρατηγική για την χώρα μας τη χαράσσει η Ελληνική κυβέρνηση. Αυτή η στρατηγική μπορεί να είναι αντίθετη από τις επιταγές της ΕΕ.
    Άρα τα περί εναρμόνισης με τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής επιτροπής είναι απλά δικαιολογίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. @ giannis123
    Φίλε εκκρεμεί προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με αίτημα την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς των οδικών μεταφορών, που θα θέσει οριστικό τέλος στους εκβιασμούς της ελληνικής κοινωνίας από τη συντεχνία των Μεταφορέων Δημόσιας Χρήσης.
    Και να είσαι σίγουρος ότι (όπως έχει δείξει η ιστορία) θα κερδηθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Δυο θεματακια.
    Το ενα. Αν εδωσαν 300 χιλιαρικα, για να παρουν μια αδεια, αυτο δε σημαινει, οτι το κρατος τους υπεγραψε κανα συμβολαιο, οτι αυτο θα ισχυει επ απειρον και θα ειναι το επαγγελμα κλειστο.
    Αυτο το επαθαν στο παρελθον και κοιοι αλλοι, οταν επι χουντας, ναι επι χουντας, ανοιξαν μερικα απο τα κλειστα επαγγελματα.
    Το κακο ειναι, οτι οι καραγκιοζηδες, που ψηφιζετε, δεν εχουν τα αρχιδια να τα βαλουν με τα ωργανωμενα συμφεροντα, η ειναι κι αυτοι μεσα στο κολπο, εχοντας στολους απο τετοια αυτοκινητα, τα οποια πηραν με αχυρανθρωπους με 10 δραχμα χαρτοσημα.
    Το αλλο θεμα, της Παιδειας, η μαλλον της εκπαιδευσης, ειναι κι αυτο παρομοιο απο πλευρας ικανοτητος και αντοχης των πολιτικων στις πιεσεις των "πελατων-ψηφοφορων" τους.
    Δεν μπορουν να βαλουν να δουλεψουν τα Σχολεια, γιατι ετσι πρεπει να ελθουν σε συγκρουση με ολη τη βρμα και τη σαπιλα, που εχει αναπτυχθει εκει μεσα.
    Ετσι κι αλλοιως, δεν τους αφορα το θεμα, γιατι για τα δικα τους παιδια, υπαρχουν κι αλλες λυσεις.
    Ετσι, επειδη υπαρχουν και πιεσεις απο τα σαινια του χωρου, που θελουν να κονομησουν, (πατωντας πανω στο κομπλεξ του Ελληνα να παρει "χαρτι", το παιδι του), ανοιγοντας "μαγαζια" παροχης "γνωσεων",προτιμουν να πανε σε ανοιγμα καποιων μαγαζιων, παρα να κανουν την Αθηνα Σαραγεβο, παραδειγμα του οποιου πηραμε περυσι, που ηταν η Γιαννακου, η πριν απο χρονια, που ηταν ο Αρσενης, που κι αυτος, ηθελε να σπασει αυτη τη λερα, που υπαρχει στο χωρο.
    Δυστυχως, εισαστε τοσο ασχετοι, που σας κοροιδευουν τα σαινια κι εσεις νομιζετε οτι νικησατε.
    Τα παιδια σας στραβωνετε μ αυτα.
    Αντε και φετος, παμε για κλεισιματα των Σχολων καλοκαιριατικα. Να δουμε ποτε θα δουλεψουν 100%.
    Οι αλλοι ομως αλλου, τρεχουν. Εμεις μιλαμε στις ντουντουκες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή