Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2008

Η ανατρεπτική ποίηση στη δημοσιογραφία...


Αφορμή για αυτό το άρθρο στάθηκε μια ερώτηση που μου έγινε εχθές το βράδυ σε μια φιλική συντροφιά. Εκεί μεταξύ «τυρού και αχλαδιού» η συζήτηση περιεστρέφετο γύρω από την ποιότητα ….δαπέδου… της ελληνικής τηλεόρασης.

Κάποιος φίλος λοιπόν επέμενε ότι σε όλο αυτό το τσίρκο της αμάθειας , της κακογουστιάς και των συμφερόντων που έχει … «καταλάβει» το γυαλί , δεν υπάρχει ούτε μια πραγματική όαση στην τηλεοπτική μας έρημο.

Προς επίρρωση πιθανώς των όσων έλεγε στην ομήγυρη ζήτησε την γνώμη μου , νομίζοντας (λανθασμένα) ότι επειδή τα τελευταία χρόνια είμαι από τους ένθερμους κατηγόρους των ΜΜΕ , θα συμφωνούσα μαζί του.

Η απάντηση μου ότι δεν συμφωνώ φάνηκε να τον εκπλήσσει. Ενώ θα μπορούσα να του αναφέρω 5-6 πραγματικές τηλεοπτικές οάσεις (ως επί το πλείστον από την κρατική τηλεόραση), περιορίστηκα στην εξής μια : «Εξάντας του Γιώργου Αυγερόπουλου».

Και το αναφέρω έτσι όπως όλοι έχουμε συνηθίσει γιατί…. Γιώργος Αυγερόπουλος και «Εξάντας» είναι ένα σώμα .Δεν μπορούμε το ένα να το διαχωρίσουμε από το άλλο.

Ίσως όπως το αστρονομικό όργανο εξάντας που χρησιμοποιούμε στην ναυσιπλοΐα -για τον εύρεση της θέσης μας και τον προσδιορισμό του στίγματος μας -, είναι απαραίτητο για τον καθορισμό της ρότας μας, έτσι και η συγκεκριμένη παραγωγή θα μπορούσε να σηματοδοτεί την πορεία της πραγματικής τηλεόρασης ως μέσου που θα μπορούσε να αλλάξει τον κόσμο.

Μέσα στην εποχή της πνευματική ένδειας η πολυβραβευμένη σειρά ντοκιμαντέρ του Γιώργου Αυγερόπουλου είναι ένα παράθυρο στον κόσμο που απευθύνεται σε όλους τους σκεπτόμενους και ενεργούς πολίτες του σύγχρονου κόσμου .

Όπως αναφέρουν και οι ίδιοι οι συντελεστές αυτής της παραγωγής στο διαδικτυακό τους τόπο στη ΕΡΤ (εδώ), ….. «Ταξιδεύουμε στον κόσμο, για να γνωρίσουμε καλύτερα τον άνθρωπο..

Από το Τόκυο στην Αργεντινή, από το Αφγανιστάν στην Κολομβία, από τη Νότιο Αφρική στο Ιράκ και από την Τσετσενία ως την Αϊτή, η κατανόηση του «άλλου», του «ξένου» και του «μακρινού», αποτελεί για τον Εξάντα το κλειδί για την κατανόηση του «δικού μας», του ελληνικού, του κοντινού και εφήμερου.

Διαρκές στοίχημα του Εξάντα είναι να μιλάει απλά και με σαφήνεια για όσα παρουσιάζονται στην επικαιρότητα αποσπασματικά και συνήθως σβήνουν τόσο ξαφνικά όσο εμφανίστηκαν.

Μια «απλή ανθρώπινη ιστορία», αποτελεί συχνά το κέντρο ενός συγκλονιστικού και ίσως επικίνδυνου ή απρόσιτου θέματος. Αλλά και την αφορμή για να ξετυλιχθεί το κουβάρι μιας μεγάλης κρίσης, ενός κοινωνικού προβλήματος, μιας αιματηρής αντιπαράθεσης.

Πίσω από κάθε ντοκιμαντέρ, κρύβεται πολύμηνη προετοιμασία. Και η εικόνα που, τελικά, εμφανίζεται στη μικρή ή τη μεγάλη οθόνη -αποτέλεσμα της προσπάθειας των 15 νέων ανθρώπων της ομάδας-, αποτελεί μια εξ' ολοκλήρου πρωτογενή παραγωγή, από το πρώτο ως το τελευταίο της καρέ.

Δεν θα μπορούσε να ήταν και αλλιώς αφού ο δημιουργός του ονείρου Γιώργος Αυγερόπουλος είναι παθιασμένος με αυτό που κάνει . Στην ουσία μόνο αυτό τον αντιπροσωπεύει και τον ολοκληρώνει ως άνθρωπό.

Κάποτε θυμάμαι τον ρώτησαν εάν αξίζει αυτό που κάνει και ποια είναι η ανταμοιβή του.

Η απάντηση του φανερώνει και το ήθος του δημοσιογράφου: «Δεν είναι η δόξα, δεν είναι τα λεφτά…Είναι το χειροκρότημα του κόσμου, ειδικά το ….. ρε μεγάλε, αυτό που έδειξες χτες μου προκάλεσε αυτές τις σκέψεις..

Αυτό είναι το ζητούμενο για μας. Μην κοιτάς μόνο το δέντρο, κοίτα το δάσος. Εκεί έξω υπάρχει ένας τεράστιος κόσμος τον οποίο δεν γνωρίζεις και που ως Έλληνας δυστυχώς θεωρείς ότι είσαι το κέντρο του κόσμου.

Ε, σταμάτα τέλος πάντων να ομφαλοσκοπείς γιατί η ζωή σου εξαρτάται από τον κόσμο. Απ' έξω. Όλες οι σημαντικές αποφάσεις παίρνονται απ' έξω, για να μπορέσεις να ερμηνεύσεις τη δικιά σου ζωή πρέπει να ξέρεις τι γίνεται έξω.

Όλα αυτά συνθέτουν ένα παζλ που λέει ότι τίποτα δεν είναι μακρινό. Όλα είναι δίπλα μας. Η γειτονιά μου δεν είναι η Καλλιθέα, ….η γειτονία μου είναι ο κόσμος».

13 σχόλια:

  1. Πράγματι ο Exantas είναι μια από τις καλύτερες εκπομπές στην Ευρώπη.
    Δεν είναι τυχαία τα τόσα Διεθνή βραβεία που έχει πάρει.
    Νομίζω ότι η επιτυχία του όμως ακριβώς λες και εσύ κρύβεται στον Αυγερόπουλο και στο μεγάλο δημοσιογραφικό του ταλέντο και ήθος.
    Σε αντίθεση με τον εθνικό μας αντιστασιακό κρατικοδίαιτο δημοσιογράφο(εδώ σηκώνει μεγάλη κουβέντα) Κούλογλου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ φίλε..

    Περί ορέξεως κολοκυθόπιτα…

    Εγώ προτιμώ τις εκπομπές του Κουλογλου…τι να κάνουμε? Εξάλλου μόνο το γεγονός ότι θυμιατίζεις αυτόν τον Αυγεροπουλο εμένα μου φαίνετε ύποπτο…
    Εξάλλου ισχύει πάντα το «Πεσμου ποιοι είναι οι φίλοι σου η οι εχθροί σου αντίστοιχα να σου πω ποιος είσαι…»
    Τη φιλοσοφία της Δεξιάς υπό την υψίστη εποπτεία του τρισμέγιστου Αγιατολαχ της παραπληροφόρησης την έχουμε βιώσει για τα καλά στην ΤV τα τελευταία πέντε (5) χρόνια με την αθλιότητα που εκπέμπουν τα κατευθυνόμενα ιδιωτικά κανάλια σε απόλυτη συγχορδία με την κρατική ΝΕΤ μετατρέποντας το απόλυτο ΤΙΠΟΤΑ της κυβερνητικής πρακτικής σε υψηλού επιπέδου μεταρρυθμιστική ανάταση της Ελληνικής κοινωνίας!!!!!..

    Με εκτίμηση

    babis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μιας και αναφέρθηκε ο προηγούμενος φιλος στον Κούλογλου καλό θα ήταν να δουμε την μεγάλη διαφορά που κάνει ΤΟΝ Δημοσιογράφο(με Δ κεφαλαίο) με τον δημοσιογράφο(με δ μικρό και ότι αυτό σημαίνει).
    Και ο Αυγερόπουλός είχε κατά καιρούς διάφορα προβλήματα με τους εκάστοτε εργοδότες του στην ιδιωτική όμως τηλεόραση.
    Τι έκανε ? Το ακριβώς αντίθετο από τον Κούλογλου. Έπαιρνε το καπελάκι του και έφευγε μόνος του χωρίς ΠΟΤΕ να κατηγορεί κανένα.
    Μαζί με την σύντροφός του Αναστασία αποφασίσαν και δημιούργησαν μία εταιρεία, η οποία θα προστάτευε τα δικαιώματα του «Εξάντα» και θα τους εξασφάλιζε αυτονομία κινήσεων.
    Ολα τα λεφτά του ζευγαριού έγιναν «Εξάντας»: ταξίδια, μηχανήματα, οδοιπορικά, αλλά έτσι ήταν καλύτερα.
    Και μετά ήρθαν τα βραβεία. Και τα διεθνή Φεστιβάλ. Και οι διακρίσεις !
    Βέβαια αυτά είναι ψιλά γράμματα για τον κρατικοδίαιτο Κούλογλου!!!!
    Μπράβο ρε Γιώργο Αυγερόπουλε , είσαι παλληκάρι!
    Συγχαρητήρια και σ` εσένα πολίτη για την ανάρτηση σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πράγματι οι εκπομπές του αποτελούν όαση.
    Μου αρέσει που αυτό που κάνει το κάνει σωστά και το απολαμβάνει.
    Βασικά δεν έγινε ποτέ μόδα στην χώρα του. Πάντα του έκλεβε την δόξα ο Κούλογλου αλλά και αυτός Πλούταρχε δεν παύει να παρουσιάζει αξιόλογη δουλειά, και το www.tvxs.gr αξίζει προσοχής.

    @babis
    Τώρα γιατί το βαράς ρε φίλε. Τι κακό έχει ο Αυγερόπουλος. Πια δεξιά και πράσινα άλογα μας λες και για πια τελευταία πενταετία μας μιλάς. Δηλαδή πριν τι γινότανε???? Μήπως είσαι μετανάστης ???


    ΥΓ Μην το συνεχίσουμε ο Κούλογλου δεν είναι κρατικοδίαιτος εδώ και αρκετό καιρό. Και δεν προσπαθούμε να δώσουμε βραβεία και οι δύο είναι καλοί και μακάρι να είχαμε άλλους δέκα τέτοιους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το ξέρω ότι είσαι από τους πολέμιους της «ελληνικής ιδιαιτερότητας» των ΜΜΕ .Όμως αλήθεια ευθύνονται μόνο τα Media για τη «μηντιοποίηση» της πολιτικής ζωής μας;
    Μήπως το πέρασμα από την κομματοκρατία στη μηντιοκρατία είναι η άλλη όψη της ίδιας παθογένειας του καθ’ ημάς βίου;
    Ο Eξάντας είναι σήμερα -που πολλοί τείνουν να θεωρούν την πολιτική ως θέαμα- μια διαφορετική νότα σε όλα αυτά.Ακουμπά τα πράγματά απαλά αλλά συγχρόνως δυνατά με τέτοιο τρόπο που τα φυλακίζει στο κελί της αποκαλυπτικής αλήθειας.
    Ας αναρωτηθούμε λοιπόν αν το μέσο που λέγεται τηλεόραση έχει την δυνατότητα να συντηρεί αυτή την αλήθεια όταν στην ουσία εμείς την ξεκλειδώνουμε με την συμπεριφορά μας και της δίνουμε την δυνατότητα να ξεφύγει και να κρυφτεί σε σκοτεινά μέρη .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ gnik
    Ίσως φίλε μου δεν γνωρίζεις καλά τα πράγματα σχετικά με τον Κούλογλου.
    Θα σου πω δυο πράγματα γιατί είναι αμαρτία την δουλειά κάποιων να την καπηλεύεται άλλος.
    Άκου λοιπόν τώρα δυο λόγια για την ιστορία του «ρεπορτάζ χωρίς σύνορα».
    Πρόκειται για εξαιρετικά ντοκιμαντέρ τα οποία επέλεγε και αγόραζε από το εξωτερικό η Ελένη Βλάχου, ως υπεύθυνη του τμήματος ξένου προγράμματος της τηλεόρασης, ήδη από το 1998 που δημιουργήθηκε η ΝΕΤ.
    Τα «ρεπορτάζ» του Κούλογλου δηλαδή, δεν ήταν του Κούλογλου, αλλά απλώς τα παρουσίαζε «τεχνηέντως» κάνοντας έναν πρόλογο και αμειβόμενος γιαυτό μηνιαίως με κάποιες χιλιάδες ευρώ.
    Πέραν τούτου το «ρεπορτάζ χωρίς σύνορα» είχε και την δική του ελληνική παραγωγή που περιορίζονταν μόνο σε 13 επεισόδια το χρόνο και η οποία περιείχε και αληθινά ρεπορτάζ του Κούλογλου αλλά και κάποια αγορασμένα από διεθνή πρακτορεία ενταγμένα επίσης «τεχνηέντως»..
    Και μη ξεχνάς ότι ο Κούλογλου μετέδωσε από το κρατικό κανάλι ένα «ρεπορτάζ», επίσης ξένο και αμφίβολης προέλευσης (καταλαβαίνεις τι εννοώ...), που παρουσίαζε ευθέως τον πρόεδρο μιας χώρας ως γκάγκστερ και μαφιόζο..(για τον Πούτιν λέω φυσικά)..την ημέρα που εμείς υπογράφαμε για τους αγωγούς.
    Όσο για το tvsx διαφωνώ κάθετα και θα συμβούλευα τον politis-gr να ανοίξει κάποιο post για το συγκεκριμένο θέμα όπου θα μπορούμε να αναφέρουμε την αλήθεια με ...αποδείξεις. Για να μη αναφερθώ εμπεριστατωμένα αφού άλλο είναι το θέμα του άρθρου του διαχειριστή και να μη καταχραστώ την φιλοξενία του, θα αναφέρω μόνο αυτό και ελπίζω να καταλάβεις. Αντί για tvxs θα έπρεπε να ονομάζεται tv-hawks με το γνωστό σήμα.
    Αυτά τα αναφέρω όχι γιατί θέλω να αντιδικήσω με εσένα ή οποιοδήποτε άλλον φίλο, αλλά είναι καλό κάποια στιγμή να ακούγεται η αλήθεια.
    Λιάνα Κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αγαπητή Λιάνα
    Δεν γνωρίζω για να διαφωνήσω μαζί σου.
    Βλέπω το αποτέλεσμα και δεν το ψάχνω πάρα πέρα.
    Συνήθως βλέπω τα ρεπορτάζ μέσω internet και δεν συνδυάζω τα πράγματα.
    Το τελευταίο που είδα ήταν το:
    ¨Οκτώ Χρόνια Μπους … Από τη νοθεία στην καταστροφή¨ http://www.tvxs.gr/v44
    και ομολογώ ότι μου άρεσε.
    Τώρα το ότι τα ρεπορτάζ δεν ήταν δικά του δεν μειώνει το αποτέλεσμα που βλέπουμε.
    Από εκεί και πέρα πρέπει πάντα να λειτουργούν τα φίλτρα του καθενός σχετικά με αυτά που βλέπει.
    Για αυτό λέω προκειμένου να βλέπει κάποιος Πύλες και Ζούγκλα είναι πολύ καλλίτερα να βλέπει tvxs. Ο ¨εξάντας¨ είναι έξω από την σύγκριση.
    Φιλικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @gnik φιλε μην σπαταλας τον χρονο σου με τον μπαμπις.Δεν τον νοιαζει ο διαλογος,οτι γραφει το γραφει για προβοκατσια (την μισω αυτην την λεξη)
    G APO CT

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. G
    Τον γνωρίζω από τότε που ήμουν επισκέπτης στο - press.gr.
    Από βιώματα όμως Ε!!!!!!:)))))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Φίλε πολίτη ό Κούλογλου θάλεγα πρόδωσε τή χώρα του μέ τόν Πούτιν καί όσα έγραψε, είναι σωστά αύτά πού λέει ό φίλος παραπάνω, όσο γιά τόν Αύγερόπουλο συμπαθής, αλλά έμένα αύτά τά ''ή γειτονιά μου είναι ό κόσμος'' τό ''παγκόσμιο χωριό'' καί τά σχετικά μέ ξενίζουν. Δέν άνήκουν στό έλληνικό λεξιλόγιο πού ξέρουμε, είναι φράσεις κλειδιά τής νέας έποχής
    είναι σλόγκαν από ένα καινούργιο άλφαβητάρι πού θέλει νά αλλάξει τό παλιό κλασικό παραδοσιακό καί πνευματικό αλφαβητάρι μας.
    Νομίζω δέ ότι είσαι έπιρρεπής σ' αύτά τά παγκοσμιοποιημένα τερτίπια.
    Ζητώ συγνώμη αλλά δέν είναι δυνατόν
    νά αλλάξουμε τήν οίκουμενικότητα τού Έλληνικού πολιτισμού καί τής Όρθοδοξίας μας μ'αύτά τά παραμύθια.
    Η ταυτότητα τού Έλληνα είναι αύτά τα δύο χαρακτηριστικά γνωρίσματα γιά πολλούς αίώνες τώρα, καί όποιος δέν τά έπικαλείται χάνει τήν ταυτότητά του καί καταντάει.. παγκόσμιος.
    Είμαι στά 59-60 πιά καί έχω γνωρίσει πολλούς συμπαθέστατους, φιλήσυχους, φιλάνθρωπους, εύγενικούς, πού προσφέρουν στό κοινωνικό σύνολο ποικιλοτρόπως, αλλά γιά Θεό καί πατρίδα τσιμουδιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Φίλε πολίτη πήγα στή σελίδα τού Αύγερόπουλου πού μάς παραπέμπεις.
    Είδα τά θέματα καί έπέλεξα τό θέμα
    Η άγέλη τών λευκών λύκων. Αναφέρεται στή Ρωσία, σέ μιά ναζιστική όργάνωση
    πού έχει 50.000 μέλη ή οπαδούς.
    Σάς παραθέτω τήν είσαγωγή

    Εισαγωγή
    Η ΑΓΕΛΗ ΤΩΝ ΛΕΥΚΩΝ ΛΥΚΩΝ

    Πρώτη τηλεοπτική προβολή: 4/6/2008, 22:00, στη NET

    Η άνοδος των Νεοναζί στην Ρωσία είναι κάτι παραπάνω από γεγονός! Στην Ρωσία υπάρχουν σήμερα οι περισσότεροι νεοναζί του κόσμου. Εξτρεμιστικές ιδέες περί φυλετικής καθαρότητας και εξολόθρευσης των μεταναστών, των ομοφυλοφίλων, των τοξικομανών και όλων «των άχρηστων ζιζανίων που μολύνουν τη Ρωσική Λευκή Φυλή», βρίσκουν εύφορο έδαφος σε ένα πληθυσμό του οποίου η εθνική περηφάνια πληγώθηκε στα χρόνια που ακολούθησαν την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης. «Η Αγέλη των Λευκών Λύκων» είναι ένα ανατριχιαστικό ντοκιμαντέρ που καταγράφει την θανάσιμη δράση Ρώσων Σκίνχεντ, τις ιστορίες των αθώων θυμάτων τους και την τρομακτική απειλή που ξεπροβάλλει στο Βορρά της Ευρώπης.

    Βλέπουμε ότι χρησιμοποιεί 3 λέξεις κλειδιά , μετανάστες, όμοφυλόφιλους, ναρκομανείς, τρείς πληγές όλων τών δυτικών κοινωνιών άλλά καί άλλων έξω από τή δύση.
    Δέν μάς λέει γιά τίς πληγές αλλά τό τί θέλουν νά κάνουν 50.000 ήλίθιοι σέ μιά άχανή Ρωσία έκατομυρίων. Μιλάει γιά εξολόθρευση
    κι έτσι άποτρέπει φιλήσυχους πολίτες νά άντισταθούν στήν πληγή
    μήπως θεωρηθούν φασίστες. Καί τέλος
    άντλεί τά περισσότερα στοιχεία τού ''ρεπορτάζ'' από ΜΚΟ ναί φίλε πολίτη από ΜΚΟ πού ήταν κόμα ή ΜΚΟ πού θά γίνει κόμα. Γιά τίς ΜΚΟ Μιλάει λίγο πιό κάτω. Γιά τίς ΜΚΟ
    συμφωνώ άπολύτως μ' αύτά πού έχεις γράψει σέ προηγούμενο άρθρο σου όπότε περιμένω μιάν άπάντηση.
    Τό τέλος τής είσαγωγής είναι φοβερό γιά ''τήν άπειλή πού ξεπροβάλλει στό βορρά τής Εύρώπης!!
    Εμένα πώς μού φαίνεται ότι δημιουργεί σύγχυση μέ τόν Πούτιν;
    Αλήθεια γιά τήν άγέλη τών ''γκρίζων
    λύκων'' τής Τουρκιάς πού όποτε γουστάρουν βρίσκονται στή Θράκη γιά τό θεάρεστο έργο τους, έχει κάνει ντοκυμαντέρ ό κ. Αύγερόπουλος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή