Στα μεταπολεμικά χρόνια, αργά αλλά σταθερά γιγαντώθηκε στην χώρα μας η βιομηχανία του τουρισμού. Όμως η Ελλάδα δεν είναι χώρα μόνο του «ήλιου και της θάλασσας».
Είναι και η χώρα με την τεράστια πολιτιστική κληρονομιά και τα πολυάριθμα αναξιοποίητα αρχαία μνημεία. Αυτά που χαρακτηρίζονται ως η βαριά αλλά «άκαπνη» βιομηχανία της χώρας μας .
Στην σημερινή εποχή όπου η εξέλιξη της δυναμικής της αγοράς Πολιτισμού σε «βαριά βιομηχανία» δημιουργεί πεδία επενδύσεων, αδιανόητα στο παρελθόν, Θα ήταν παρωχημένη επιλογή αν μέναμε σε μία παλιά αντίληψη περί πολιτισμού.
Ίσως μάλιστα η συγκυρία της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης ,όπως έχει κατ` επανάληψη τονίσει ο Πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής, μας βοηθήσει να αναθεωρήσουμε στόχους και σκοπούς των παρελθόντων ετών και να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις ώστε το τέλος της κρίσης να μας βρει έτοιμους για μια νέα και ελπιδοφόρα πορεία προς το μέλλον.
Με αφορμή λοιπόν τα εγκαίνια του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, ο Χρύσανθος Λαζαρίδης στο epsilon-net μας προσκαλούσε να μιλήσουμε για το πιο «απαγορευμένο» θέμα της ελληνικής πολιτικής: τα οικονομικά του πολιτισμού.
Ας υποθέσουμε ,έλεγε, ότι η Ελλάδα έχει ή μπορεί να στήσει 15 πολύ μεγάλα μουσεία, 50 μεγάλα (χοντρικά, ένα σε κάθε νομό), 150 μεσαία (χοντρικά, ένα σε κάθε επαρχία) και 300 μικρά (ένα για κάθε σημαντικό μνημείο).
Ας υποθέσουμε ακόμα ότι τα μουσεία λειτουργούν 10 ώρες την ημέρα, χειμώνα καλοκαίρι, 350 μέρες το χρόνο. Υποθέτουμε επίσης ότι τα πολύ μεγάλα τα επισκέπτονται τουλάχιστον 500 άνθρωποι την ημέρα, με ρεαλιστικό στόχο να φτάσουν τους 1.000 επισκέπτες την ημέρα. Δηλαδή 175 με 300 χιλιάδες επισκέπτες ετησίως.
Αν καθένα από τα πολύ μεγάλα μουσεία έχει κόστος λειτουργίας γύρω στα 3,5 εκατομμύρια ετησίως, αυτό σημαίνει ότι για να καλύψουν το λειτουργικό κόστος τους χρειάζονται εισιτήριο από 10 ως 20 ευρώ. Στην πραγματικότητα, μαζί με τις «εκπτώσεις» και τον ΦΠΑ το ελάχιστο εισιτήριο φτάνει τα 15 με 30 ευρώ.
Για να το ρίξουμε σε πολύ πιο λογικά επίπεδα –κάτω από 10 ευρώ– πρέπει να προσελκύουν πάνω από 1.500 επισκέπτες κατά μέσο όρο. Πράγμα που μοιάζει σήμερα πολύ δύσκολο…
Από την άλλη πλευρά, το εισιτήριο δεν είναι το μόνο δυνητικό έσοδο του μουσείου. Το πιο σημαντικό άλλο έσοδο είναι η πώληση αντικειμένων (ομοιωμάτων από εκθέματα κ.λ.π.)
Αν ένας στους 10 επισκέπτες αγοράζει κατά μέσο όρο αντικείμενα αξίας 50 ευρώ, τότε μιλάμε για 35 χιλιάδες αγορές, που αποδίδουν 1 εκατομμύριο 750 χιλιάδες ευρώ.
Το καθαρό κέρδος για το μουσείο μπορεί να φτάνει τις 700 χιλιάδες, με επιπρόσθετο ένα τρίτο ακόμα του ποσού αυτού από παραγγελίες αντικειμένων μέσω Ίντερνετ, από ανθρώπους που δεν επισκέπτονται το μουσείο.
Έτσι, πλησιάζουμε το ένα εκατομμύριο περίπου καθαρά κέρδη για κάθε μεγάλο μουσείο από πωληθέντα αντικείμενα.
Αν εκμεταλλευτεί κανείς τις δυνατότητες των υπαρχουσών υποδομών, μπορεί να φτάσει όλα τα μουσεία να πληρώνουν τα λειτουργικά έξοδά τους από το εισιτήριο, τη μίσθωση χώρων για εστιατόρια, καφετέριες κ.λ.π., ενώ από την πώληση αντικειμένων να βγάζουν γύρω στα 100 εκατομμύρια ετησίως καθαρό κέρδος.
Όσο περίπου και ο ειδικός λογαριασμός του ΥΠΠΟ, που φέτος καταργήθηκε. Σήμερα κανένα μουσείο δεν καλύπτει το λειτουργικό κόστος του. Ενώ τα κέρδη από τα πωληθέντα είναι μικρά.Ένας πρώτος στόχος, λοιπόν, είναι να καταστήσουμε τον πολιτισμό αυτοχρηματοδοτούμενο.
Δεν είναι κακό ο πολιτισμός να φέρνει χρήματα, να δημιουργεί εισοδήματα και κέρδη… Να θυμηθούμε ότι και η Ακρόπολη του Περικλή στηρίχθηκε στην οικονομική ευρωστία της αρχαίας Αθήνας.
ΥΓ. Μια πιο αναλυτική προσέγγιση στο θέμα μπορείτε να διαβάσετε και σε άλλο άρθρο του epsilon-net (εδώ).
Είναι και η χώρα με την τεράστια πολιτιστική κληρονομιά και τα πολυάριθμα αναξιοποίητα αρχαία μνημεία. Αυτά που χαρακτηρίζονται ως η βαριά αλλά «άκαπνη» βιομηχανία της χώρας μας .
Στην σημερινή εποχή όπου η εξέλιξη της δυναμικής της αγοράς Πολιτισμού σε «βαριά βιομηχανία» δημιουργεί πεδία επενδύσεων, αδιανόητα στο παρελθόν, Θα ήταν παρωχημένη επιλογή αν μέναμε σε μία παλιά αντίληψη περί πολιτισμού.
Ίσως μάλιστα η συγκυρία της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης ,όπως έχει κατ` επανάληψη τονίσει ο Πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής, μας βοηθήσει να αναθεωρήσουμε στόχους και σκοπούς των παρελθόντων ετών και να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις ώστε το τέλος της κρίσης να μας βρει έτοιμους για μια νέα και ελπιδοφόρα πορεία προς το μέλλον.
Με αφορμή λοιπόν τα εγκαίνια του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, ο Χρύσανθος Λαζαρίδης στο epsilon-net μας προσκαλούσε να μιλήσουμε για το πιο «απαγορευμένο» θέμα της ελληνικής πολιτικής: τα οικονομικά του πολιτισμού.
Ας υποθέσουμε ,έλεγε, ότι η Ελλάδα έχει ή μπορεί να στήσει 15 πολύ μεγάλα μουσεία, 50 μεγάλα (χοντρικά, ένα σε κάθε νομό), 150 μεσαία (χοντρικά, ένα σε κάθε επαρχία) και 300 μικρά (ένα για κάθε σημαντικό μνημείο).
Ας υποθέσουμε ακόμα ότι τα μουσεία λειτουργούν 10 ώρες την ημέρα, χειμώνα καλοκαίρι, 350 μέρες το χρόνο. Υποθέτουμε επίσης ότι τα πολύ μεγάλα τα επισκέπτονται τουλάχιστον 500 άνθρωποι την ημέρα, με ρεαλιστικό στόχο να φτάσουν τους 1.000 επισκέπτες την ημέρα. Δηλαδή 175 με 300 χιλιάδες επισκέπτες ετησίως.
Αν καθένα από τα πολύ μεγάλα μουσεία έχει κόστος λειτουργίας γύρω στα 3,5 εκατομμύρια ετησίως, αυτό σημαίνει ότι για να καλύψουν το λειτουργικό κόστος τους χρειάζονται εισιτήριο από 10 ως 20 ευρώ. Στην πραγματικότητα, μαζί με τις «εκπτώσεις» και τον ΦΠΑ το ελάχιστο εισιτήριο φτάνει τα 15 με 30 ευρώ.
Για να το ρίξουμε σε πολύ πιο λογικά επίπεδα –κάτω από 10 ευρώ– πρέπει να προσελκύουν πάνω από 1.500 επισκέπτες κατά μέσο όρο. Πράγμα που μοιάζει σήμερα πολύ δύσκολο…
Από την άλλη πλευρά, το εισιτήριο δεν είναι το μόνο δυνητικό έσοδο του μουσείου. Το πιο σημαντικό άλλο έσοδο είναι η πώληση αντικειμένων (ομοιωμάτων από εκθέματα κ.λ.π.)
Αν ένας στους 10 επισκέπτες αγοράζει κατά μέσο όρο αντικείμενα αξίας 50 ευρώ, τότε μιλάμε για 35 χιλιάδες αγορές, που αποδίδουν 1 εκατομμύριο 750 χιλιάδες ευρώ.
Το καθαρό κέρδος για το μουσείο μπορεί να φτάνει τις 700 χιλιάδες, με επιπρόσθετο ένα τρίτο ακόμα του ποσού αυτού από παραγγελίες αντικειμένων μέσω Ίντερνετ, από ανθρώπους που δεν επισκέπτονται το μουσείο.
Έτσι, πλησιάζουμε το ένα εκατομμύριο περίπου καθαρά κέρδη για κάθε μεγάλο μουσείο από πωληθέντα αντικείμενα.
Αν εκμεταλλευτεί κανείς τις δυνατότητες των υπαρχουσών υποδομών, μπορεί να φτάσει όλα τα μουσεία να πληρώνουν τα λειτουργικά έξοδά τους από το εισιτήριο, τη μίσθωση χώρων για εστιατόρια, καφετέριες κ.λ.π., ενώ από την πώληση αντικειμένων να βγάζουν γύρω στα 100 εκατομμύρια ετησίως καθαρό κέρδος.
Όσο περίπου και ο ειδικός λογαριασμός του ΥΠΠΟ, που φέτος καταργήθηκε. Σήμερα κανένα μουσείο δεν καλύπτει το λειτουργικό κόστος του. Ενώ τα κέρδη από τα πωληθέντα είναι μικρά.Ένας πρώτος στόχος, λοιπόν, είναι να καταστήσουμε τον πολιτισμό αυτοχρηματοδοτούμενο.
Δεν είναι κακό ο πολιτισμός να φέρνει χρήματα, να δημιουργεί εισοδήματα και κέρδη… Να θυμηθούμε ότι και η Ακρόπολη του Περικλή στηρίχθηκε στην οικονομική ευρωστία της αρχαίας Αθήνας.
ΥΓ. Μια πιο αναλυτική προσέγγιση στο θέμα μπορείτε να διαβάσετε και σε άλλο άρθρο του epsilon-net (εδώ).
Συμφωνώ απολύτως με τον κ. Λαζαρίδη όπως και με τον ΘΚ που κινείται ακριβώς στην ίδια λογική.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν μπορεί η ανάδειξη της μοναδικής πολιτιστικής μας κληρονομιάς, αντί για προβολή του ενεργητικού της χώρας να μεταφράζεται σε μόνιμο παθητικό για τον προϋπολογισμό της.
Άνοιξες μεγάλο θέμα politi. Όλη η χώρα έχει αρχαία. Τα περισσότερα βρίσκονται στις αποθήκες και εξαρτώνται από πότε θα κάνει τη δημοσίευσή του ο αρμόδιος καθηγητής. Σε άλλες χώρες θα είχαν πάνω από 500 μουσεία και πάνω από 100.000 εργαζομένους να σκάβουν,να ερευνούν και να αναδεικνύουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς και ο πολιτισμός δεν υπολείπεται συνδικαλισμού. Που να φανταζόταν ο Φειδίας ότι κάποιοι θα έκαναν κατάληψη στην Ακρόπολη.
Κι όταν μιλάς για την εθνική μας βιομηχανία.
Φιλότιμη προσπάθεια κάνει ο εγγονός της Πηνελόπης Δέλτα (Σαμαράς) αλλά δεν φτάνει.
Το πρόβλημα είναι οι επιλογές προσώπων. Με Ζαχόπουλους και Τατούληδες δεν γινεται δουλειά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα
ΑπάντησηΔιαγραφήΠριν λίγες μέρες εγκαινιάστηκε άλλο ένα μεγάλο μουσείο στην χώρα.
Μην το ξεχνάμε.....να το λέμε.
http://www.gowest.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=17659&Itemid=1892
http://www.symboulos.gr/1/14309.scr?current_menu_language_id=1
Αυτό νομίζω ότι είναι πολίτη και το όραμα του Κώστα του Καραμανλή και του άξιου ανθρώπου που εμπιστεύτηκε για τον πολιτισμό. Του Αντώνη του Σαμαρά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΈνα δίκτυο από σύγχρονα μεγάλα μουσεία, εκτός από παράθυρο στο παρελθόν και το μέλλον, είναι και εργαλείο ανάπτυξης για τη χώρα.Διότι αξιοποιεί την πολιτιστική κληρονομιά.Δεν την εκμεταλλεύεται. Δεν την λεηλατεί. Την αξιοποιεί! Δηλαδή «της αποδίδει αξία». Γιατί όταν δεν αξιοποιείται κάτι, απαξιώνεται. Κι όταν απαξιώνεται, καταρρέει και καταστρέφεται.
Τα νέα μουσεία που εγκαινιάζονται αυτόν τον καιρό, κι όλα αυτά που αναβαθμίζονται κι αναδιοργανώνονται σε όλη την Ελλάδα - με εθνικούς πόρους, με κοινοτικούς πόρους, με ιδιωτικές χορηγίες - όλα αυτά αποτελούν ήδη μια πολιτιστική Κοσμογονία, που μπαίνει σε σχέδιο, γίνεται όραμα, προσελκύει δυνάμεις και πόρους από παντού.
Σε δύσκολες εποχές χρειαζόμαστε οράματα που ενώνουν. Χρειαζόμαστε προοπτικές που πείθουν. Χρειαζόμαστε ελπίδες που στεριώνουν τους ανθρώπους και συσπειρώνουν τις κοινωνίες.
Εξαιρετική η ανάλυση του κ.Λαζαρίδη.Μπήκα και στο Επσιλον και διάβασα το άρθρο αναλυτικά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν είχα ποτέ σκεφτεί πως μέσα από την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς με τέτοιου είδους πολιτικές και σχέδια θα μπορούσαμε να εξοικονομήσουμε χρήματα.
Ο Σαμαράς καλά τα πάει μέχρι ώρας.Οι επιλογές του εάν είναι σωστές μπορεί να φέρει για τα πολιτιστικά μεγάλο έργο και πολλά αποτελέσματα.
Καλημέρα σε όλους!
Στην Αίγυπτο υπήρχαν 4.000 αρχαία χειρόγραφα. Τα περισσότερα ελληνικά. Πρίν 3 χρόνια πήγαν από όλες τις αρχαιολογικές εταιρείες του κόσμου να τα δουν, να τα φωτογραφίσουν. Επί Τατούλη εμείς δεν στείλαμε ούτε φωτοτυπίες να βγάλουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτον πολιτισμό γενικά κάτι συμβαίνει.
Ο Σαμαράς τελείωσε το μουσείο της Ακρόπολης, της Άρτας χθες, της Νικόπολης. Έδωσε 7 εκ ευρώ στο λίκνο του Ελληνισμού, στην Αρχαία Δωδώνη για έργα. Τιμά τη θέση του.
Η αλήθεια είναι ότι αυτόν τον πλούτο που ονομάζεται πολιτισμός τον είχαμε αντικρίσει από την ανάποδη πλευρά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι εννοώ? Από την δεκαετία του 80` δεν έχουμε επενδύσει στον αρχαίο πολιτισμό , αλλά στον νέο πολιτισμό.
Το υπουργείο Πολιτισμού επιχορηγούσε κάτι μεταξύ Νταλάρα,Μικρούτσικου,και συναφών τραγουδοποιών, αγνοώντας και υφαρπάζοντας χρήματα από την αξιοποίηση των αρχαίων μνημείων και των Μουσείων.
Με αυτό τον τρόπο η "βαριά άκαπνη βιομηχανία μας" , όπως την λες, πήρε την κατιούσα.
Νομίζω ότι πέραν των Μουσείων που θα πρέπει ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ να αναδειχθούν , να εκσυγχρονιστούν και να δημιουργηθούν όσο το δυνατόν περισσότερα , υπάρχει χώρος αρκετός και αναξιοποίητος όσο αφορά τις αναπαραστάσεις της αρχαίας εποχής.
Κάτι δηλαδή σαν το "ήχος και φως" στην Αίγυπτο.
Θα σου φέρω ένα μικρό Παράδειγμα. Τις προάλλες βρέθηκα σε πόλη της Πελοποννήσου( δεν την ονομάζω για να μη παρεξηγηθούν οι κάτοικοι της) που είχε κατά την αρχαιότητα ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια.
Πλήρης εγκατάλειψη.Οι άνθρωποι εκεί είναι στον κόσμο τους. Θα μπορούσαν με πολύ μικρό συγκριτικά κόστος να το αναδείξουν φτιάχνοντας με τις συμβουλές των ιστορικών και των αρχαιολόγων , μια αναπαράσταση του λιμανιού , με τις τριήρεις, τα οικήματα, τα λιμενικά έργα και σε ορισμένα τακτικά διαστήματα αυτό θα μπορούσε να πάρει την ζωντανή του μορφή με παρουσία ηθοποιών που θα αναπαραστούσαν την καθημερινότητα του αρχαίου αυτού συμαντικού λιμανιού.
Είπαμε ..κάτι σαν το "ήχος και φως¨". Θα μπορούσε δε να προχωρήσει και πιο πέρα η αξιοποίηση του λιμανιού με τακτικές αρχαίες παραστάσεις σε αυτόν ακριβώς τον χώρο που θα διαμορφωνόταν.
Τέτοια παραδείγματα θεωρώ ότι υπάρχουν πάμπολλα στην χώρα μας.
Με αυτό τον τρόπο η βαριά βιομηχανία μας, του Αρχαίου πολιτισμού, παραμένει...άκαπνη.
Και δωστου η υφαρπαγή των κονδυλίων για οτιδήποτε άλλο πολιτιστικό γεγονός , εκτός απ` αυτό που θα μπορούσε να μας συντηρήσει σαν χώρα ( μαζί με τον Τουρισμό).
Φίλε Αντώνη έχεις δίκιο. Από την άλλη πλευρά πας στο Βερολίνο και βρίσκεις πάνω από 40 μουσεία, με εντυπωσιακότερο αυτό της Περγάμου.
ΑπάντησηΔιαγραφήpoliti δεν είναι μόνο τα είδη που πουλάς. Είναι και η εκμετάλευση εστιατορίου και καφετέριας.
Συν ότι δουλεύουν και τα διπλανά μαγαζιά.
Όπου υπάρχει ένα μουσείο αναπτύσσεται και η περιοχή.
Το ζήτημα είναι να συνέλθουμε εμείς οι πολίτες και να αναγκάσουμε ορισμένους πολιτικούς να ...βάλουν μυαλό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈνα τρανταχτό παράδειγμα λαϊκίστικης και ανεύθυνης πολιτικής στον πολιτισμό (όχι απαραίτητα ΜΟΝΟ στον αρχαίο) ήταν και αυτό που συνέβη πριν λίγες ημέρες στην Βουλή.
Υπήρχε ένα σχέδιο νόμου σχετικά με την δημιουργία πάρκου όπερας και λυρικής σκηνής στο Δέλτα του Φαλήρου με δωρεά του Ιδρύματος Νιάρχου.
Επειδή η κ. Φιλίνη του ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν αντίθετη με αυτό το νομοσχέδιο, την ....αντικατέστησαν πάραυτα με τον κ. Ψαριανό, ο οποίος αντιτάχτηκε στην ΔΩΡΕΑ με το αιτιολογικό ότι το Ίδρυμα Νιάρχου ....ξεπλένει μαύρο χρήμα!!!!!!!
Το κακό ήταν ότι το ΠΑΣΟΚ το οποίο σύρετε πίσω από το ΣΥΡΙΖΑ και την εξωκοινοβουλευτική Αριστερά,αρνήθηκε να ψηφίσει, υπό τον φόβο αριστερών διαρροών.
Με τέτοιες μικροκομματικές αντιλήψεις και μεθοδεύσεις δεν καταλαβαίνει ότι χάνει την αξιοπιστία του στον Μεσαίο χώρο?
Και εάν δεν το καταλαβαίνει εκείνο , εμείς πως αντιδρούμε?
Μια ΔΩΡΕΑ για την δημιουργία ενός τέτοιου σημαντικού έργου αποδομείται με λαϊκισμούς, μικροκομματικότητες, ανευθυνότητες έναντι του τόπου και των πολιτών.
Δυστυχώς ορισμένοι προτιμούν την διαιώνιση της μιζέριας και την πλήρη ακινησία και παραλυσία αυτού του τόπου.
Το μόνο παρήγορο είναι ότι το έργο τελικά θα γίνει προς πείσμα των ...προοδευτικάριων (???) αυτής της χώρας.
Δυστυχώς χάσαμε μια σημαντική ευκαιρία. Όλα αυτά τα έργα (Νέα Μουσεία κλπ) θα έπρεπε να ήταν έτοιμα στην περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι θα είχαμε την διεθνή προβολή τους ανέξοδα, ενώ τώρα θα την πληρώσουμε πανάκριβα στον διεθνή Τύπο.
Αλλά οι τότε κυβερνώντες , αλλού είχαν τον νου τους και όχι στην δημιουργία αυτής της βιομηχανίας του Πολιτισμού.
@ extra
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα συνέλθουμε και να αναγκάσουμε ορισμένους πολιτικούς να βάλουν μυαλό. Συμφωνώ φίλε μου.
Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι αν δεν γονατίζουν οι καμήλες δεν μπορούν να τις ...φορτώσουν!
Το όραμα του Καραμανλή ποιός τον εμπόδισε να μας το δείξει και εμάς; Γιατί μέχρι σήμερα δεν το έκανε,ξέχασε ότι είναι 5,5 χρόνια Πρωθυπουργός; Στο στολίδι "μουσείο Ακρόπολης" ξέχασε τη Μελίνα της Ελλάδας. Αλλά είχε το Ζαχόπουλο...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην Άρτα το κάστρο με το ξενία είναι κλειδαμπαρωμένο εδώ και χρόνια. Η βυζαντινή εκκλησία της Παρηγορίτισσας καταρρέει.
Φτάνει πιά το δούλεμα και τα παχιά λόγια.
Αρκετές περιοχές της χώρας εξαρτούν την οικονομική τους ανάπτυξη σε μεγάλο βαθμό από τη λειτουργία αρχαιολογικών χώρων και μουσείων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ συνέχιση των έργων ανάδειξης και προστασίας των μνημείων στις περιοχές αυτές θα πρέπει να συνεχιστεί.
Παράλληλα, με την ανάδειξη και νέων χώρων, ή με τη λειτουργία νέων μουσείων, ο κατάλογος αυτών των περιοχών θα πρέπει να διευρυνθεί.
Η δυναμική που έχει αναπτυχθεί αναδεικνύει τη στενή σχέση του Πολιτισμού με τον τουρισμό και ιδιαίτερα με τον τουρισμό υψηλής ποιότητας. Χαρακτηριστικά, πρόσφατη έρευνα απέδειξε ότι οι περισσότερο ελκυστικοί προορισμοί για τη διοργάνωση συνεδρίων ή ταξιδιών κινήτρων είναι η Αθήνα η Κρήτη και η Ρόδος, δηλαδή ακριβώς οι προορισμοί με σημαντική ιστορία και μνημειακό πλούτο.
Οι τρεις αυτές περιοχές συγκεντρώνουν το 56% των επισκεπτών των αρχαιολογικών χώρων και το 35% των επισκεπτών των μουσείων.
Αποτελεί δομικό χαρακτηριστικό της επισκεψιμότητας στην Ελλάδα, το γεγονός ότι οι αρχαιολογικοί χώροι συγκεντρώνουν πολύ μεγαλύτερο μερίδιο επισκεπτών συγκριτικά με τα μουσεία.
Το γεγονός αυτό οφείλεται όχι μόνο στη γενικότερη και διεθνώς διαπιστωμένη τάση κάμψης της επισκεψιμότητας των μουσείων, η οποία αποδίδεται κυρίως στην «κόπωση» των εκθεσιακών προγραμμάτων (μόνιμες εκθέσεις για πολλά χρόνια χωρίς σύγχρονη αντίληψη και ανάλογα μέσα, έλλειψη περιοδικών εκθέσεων, κλπ).
Οφείλεται ακόμη και στο γεγονός ότι οι αρχαιολογικοί χώροι στην Ελλάδα προσφέρουν μια μοναδική δυνατότητα προσέγγισης του παρελθόντος, με αυθεντικά μνημεία στο φυσικό τους περιβάλλον. Για το λόγο αυτό το προβάδισμα των αρχαιολογικών
χώρων είναι μη αναστρέψιμο.
@4:59, Τα οράματα αργούν να υλοποιηθούν για αυτό έχε υπομονή. Μην παραβλέπεις άλλωστε ότι εξ' αρχής ο πρωθυπουργός έδωσε βαρύτητα στον πολιτισμό αναλαμβάνοντας ο ίδιος το υπουργείο και στελεχώνοντας το με τα καλύτερα στελέχη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ κυβέρνηση έχει φροντίσει ήδη να μειωθούν οι επιχορηγήσεις σε μουσικά σχήματα παρωδία, όπως η Ορχήστρα των Χρωμάτων και να ανοίξουν χώροι όπως το Ηρώδειο σε απόλυτες Ελληνίδες καλλιτένιδες που προσελκύουν θεατές και έσοδα.
Έτσι ανοίγει ο δρόμος για την επιχορήγηση του αρχαίου πολιτισμού αντί του σημερινού νεφελώδους ανθελληνικού πολιτισμού των αριστεριστών τραγουδοποιών.
Ο Καραμανλής εν τέλει σκοπίμως υποβάθμισε αυτήν που ονομάζεις Μελίνα της Ελλάδας για να δώσει τέλος στην αιώνια προπαγάνδα των προοδευτικάριων υπέρ της άσημης αυτής εταίρας και ψευτο-αγωνίστριας που προσπάθησε να γίνει γνωστή οικειοποιούμενη την ιδέα του εθνάρχη για το Νέο Μουσείο.
Καιρός είναι η Ελλάδα να προτοτυπήσει και για πρώτη φορά στην ιστορία της να προσπαθήσει να εκμεταλευτεί το έργο των Αρχαίων Ελλήνων. Η ραγδαία αυτή στροφή της χώρας από το σήμερα στο χθες θα είναι πολύ χρήσιμη, ειδικά σε μία περίοδο οικονομικής ύφεσης.
Δ.Ψ.
Είναι πραγματικά θλιβερό να μην έχουμε μέχρι σήμερα αναγάγει τον Πολιτισμό ως το ΚΥΡΙΟΤΕΡΟ εξαγωγικό μας προϊόν .
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια πλουτοπαραγωγική πηγή που ανέκαθεν έμενε ανεκμετάλλευτη.
Η Ελλάδα μπορεί να οργανώσει εξαγωγή πολιτιστικών προϊόντων και δραστηριοτήτων (εκθέσεις στο εξωτερικό, εξαγωγή πολιτιστικής δημιουργίας με κρατική στήριξη).
Πολλές Ευρωπαϊκές χώρες έχουν δώσει πρωταγωνιστική θέση στην οικονομία τους στον πολιτισμό : Η Βρετανία, με την μουσική , η Ιταλία, με το σύγχρονο σχέδιο, η Ισπανία με την αρχιτεκτονική και τις χωροταξικές της παρεμβάσεις, η Γαλλία ως θεματοφύλακας του ευρωπαϊκού κινηματογράφου.
Εμείς έχουμε Μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους που όχι μόνο έμεναν ανεκμετάλλευτα μέχρι σήμερα, αλλά είχαμε το θλιβερό περιστατικό να πληρώνουμε ένα σημαντικό κονδύλι του κρατικού προϋπολογισμού για ...δήθεν πολιτισμό.
Ξέρετε τον πολιτισμό της Μελίνας. Δηλαδή όχι έργα στον τομέα των αρχαίων και των Μουσείων , αλλά επιδοτήσεις απο τον κρατικό κορβανά διαφόρων συγκροτημάτων , τραγουδιστών, ηθοποιών και θιάσων.
Από εκεί άρχισε ο κατήφορος της εκμετάλλευσης "εν ονόματι του πολιτισμού" που έφθασε μέχρι τις ημέρες μας.
Δηλαδή όχι μόνο δεν κοιτάξαμε την πλουτοπαραγωγική πλευρά του πολιτισμού μας , αλλά μέσω της ...προοδευτικότητας κάποιοι πέριξ του δήθεν πολιτισμού , "οικονόμαγαν τα άντερά τους".
Είναι πραγματικά θλιβερό να μην βλέπουμε το προφανές και να περιοριζόμαστε στον στρουθοκαμηλισμό.
Συγχαρητήρια για το θέμα σου politis-gr.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα ήθελα και εγώ να προσθέσω ένα λιθαράκι προβληματισμού( και ελπίζω να υπάρχουν ευήκοα ώτα) σχετικά με το θέμα.
Όπως έλεγε ο κ. Σακιώτης η σαφέστερη ένδειξη για την κατάντια και την παντελή αδιαφορία του ελληνικού κράτους -διοίκησης και πολιτικού κόσμου της μεταπολίτευσης- για τον πολιτισμό είναι η Λίστα της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
Σε αυτόν τον παγκοσμίως αναγνωρισμένο θεσμό, η Ελλάδα, με τα 6.000 χρόνια εκρηκτικής παραγωγής ιστορίας και πολιτισμού, εκπροσωπείται με μόλις 17 μνημεία και περιοχές [http://whc.unesco.org].
Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της ανισομέρειας στην συμμετοχή σε αυτόν τον κορυφαίο παγκόσμιο θεσμό της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, αρκεί μια σύγκριση με την Αυστραλία, μια χώρα που η ιστορία της ξεκίνησε μόλις το 1787, όταν οι πρώτοι έποικοι εγκαταστάθηκαν στα εδάφη της, μιας και οι προϋπάρχοντες γηγενείς Αβορίγινες μάλλον ελάχιστα μνημεία πολιτισμού έχουν να επιδείξουν. Η σπουδαία αυτή χώρα του Νέου Κόσμου έχει καταφέρει να εγγράψει στη Λίστα της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, επίσης 17 τόπους και μνημεία!
Η ένταξη τοποθεσιών και μνημείων στον Κατάλογο της UNESCO απαιτεί πολιτική βούληση και σχετική ανάληψη δράσης από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Η μη ένταξη στον κατάλογο δεκάδων περιοχών και μνημείων παγκόσμιας ακτινοβολίας που διαθέτει η χώρα μας, όχι μόνο υπονομεύει τις προοπτικές ισχυρής προστασίας και ανάδειξης των πολιτιστικών αυτών θησαυρών της ανθρωπότητας αλλά επιπλέον, οδηγεί σε απώλεια ευκαιριών για την ανάπτυξη πολιτιστικού τουρισμού μαζικής κλίμακας, μια οικονομική δραστηριότητα που εάν αναπτυχθεί συστηματικά θα μπορούσε να προσφέρει την ιδανικότερη λύση στην δραματικά ελλειμματική μας εθνική οικονομία.
Ενδεικτικά , αναφέρω ορισμένες τοποθεσίες παγκόσμιας ακτινοβολίας που διαθέτει σε σχετικά καλά διατηρημένη κατάσταση η Ελλάδα και οι οποίες θα μπορούσαν να έχουν πολύ καλύτερη τύχη εφόσον προσέλκυαν, μέσω της UNESCO, το ενδιαφέρον της διεθνούς αγοράς πολιτιστικού τουρισμού.
Η Λίνδος, η Μεθώνη και η Κορώνη, το Παλαμήδι και η Ακροναυπλία, το Χλεμούτσι, η Όλυνθος, το αρχαίο θέατρο της Θάσου, η αρχαία Κόρινθος, η Ακροκόρινθος, η αρχαία Νεμέα και αναρίθμητες ακόμη περιοχές με ανεπανάληπτους αρχαιολογικούς θησαυρούς παγκόσμιας ακτινοβολίας.
Θέλω να πιστεύω ότι δεν είναι αργά για την ανάληψη δράσης σε αυτό το πεδίο νευραλγικής σημασίας για την προστασία και ανάδειξη της κληρονομιάς μας και την εξεύρεση νέων πραγματικών πόρων για την έξοδο από την οικονομική κρίση διαρκείας που έχει εισέλθει η χώρα. Για την επιτυχή έκβαση του εθνικού αυτού στόχου απαιτείται η συγκρότηση ειδικού φορέα προετοιμασίας φακέλων υποψηφιότητας μνημείων και τοποθεσιών προς ένταξη στον κατάλογο της UNESCO, ο οποίος μπορεί να στελεχωθεί με υψηλότατου επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό από τις κοινότητες των αρχαιολόγων, των συντηρητών τέχνης, των ιστορικών τέχνης και άλλων συναφών ειδικοτήτων, εκ των οποίων η Ελλάδα διαθέτει απεριόριστες δεξαμενές.
Ελπίζω ότι ο Πρωθυπουργός αλλά και ο σημερινός υπουργός Πολιτισμού κ. Σαμαράς, άνθρωποι και πολιτικοί με πραγματικά θετικό έργο στο πολιτικό γίγνεσθαι της πατρίδας μας, θα δουν το θέμα με την σημαντικότητα που του αρμόζει.
Ελπίζω να μη κούρασα τους αναγνώστες σου.
Ευχαριστώ!
Μόνο η αξέχαστη Μελίνα μας, προσπάθησε πραγματικά για το Μουσείο( μιας και αναφέρθηκες politi στο θέμα ,με καθυστέρηση όπως πάντα). Κανείς άλλος!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαρακαλώ όσοι απο σας βρίσκετε ενδιαφέρον αυτο το θέμα , θα βρείτε ακόμα πιο ενδιαφέρον το τι ακριβώς εγινε πριν απο λιγα χρονια καισυνεχιζεται μεχρι και σημερα για 17.000.000 τουριστες, απο τους πιο υψηλους εισοδηματικα , οι οποιοι ενω προσπερνουσαν την πορτα του σημαντικοτερου προιστορικου μουσειου του πλανητη στην Σαντορινη , ουτε καν ανρωτιονταουσαν τι κρυβει μεσα του αυτο το τεραστειο κτηριο γιατι το συγγραμα του αρμοδιου καθηγητη πανεπιστημιου εγραφε οτι τα ευρηματα βρισκονται στην Αθηνα
ΑπάντησηΔιαγραφή@Πυρρος
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ)Το μπανεράκι πάνω από τις αναρτήσεις από τα τέλη Ιουνίου δεν το βλέπεις, στραβός είσαι ρε φίλε?
Β)Επειδή είσαι troll κ συ (καλά σας λέει ο πολίτης έτσι!) σε παραπέμπω στην ανάρτηση με τίτλο "why not" στις 20/06/09 ( http://politis-gr.blogspot.com/2009/06/why-not.html )-πάλι με έβαλες να ψάχνω μπαγασάκο-
Γ)Να μάθεις όταν προβοκάρεις κάποιον , να τον προβοκάρεις σωστά, τεκμηριωμένα και όχι ...Πασοκικά.Αλλά τόσα ξέρετε τόσα λέτε, δυστυχώς!Η κλαδική έχασε την αίγλη της στην προπαγάνδα;
Δ)Άκου τώρα και θέλω να το εμπεδώσεις μια και καλή.Ο Καραμανλής ο πρεσβύτερος το ξεκίνησε , η Μελίνα έτρεξε για να γίνει πραγματικότητα το όραμα της επιστροφής των μαρμάρων και ο Κώστας Καραμανλής, ο σημερινός πρωθυπουργός, το έκανε πραγματικότητα, το έκανε πράξη.
Πρέπει σε αυτό το σημείο να αναφερθεί και ο ρόλος που έπαιξε και ο Β.Βενιζέλος ως Υπ.πολιτισμού του Πασοκ. (ανύπαρκτος...κ πάλι δυστυχώς)
Δεν σε είδα όμως Πύρρο μου να αναφέρεσαι στον Ευάγγελο, το δικό σας παιδί.Μόνο για τους άλλους, τους γαλάζιους ξέρεις να φωνάζεις!
Διάβασε,ξαναδιάβασε γιατί εάν την επόμενη φορά μπεις εδώ μέσα ,όπου μπορούμε να πούμε και να ανταλλάξουμε απόψεις σε σοβαρό επίπεδο, τότε δεν θα είμαι επιεικής καθόλου.Η Άγνοια σε οδηγεί σε λάθος συμπεράσματα.
Μιας και βλέπω ότι κάποιοι φίλοι επιμένουν στο ψευδεπίγραφο " Η Μελίνα μας" θα παραθέσω ένα απόσπασμα από συνέντευξη του κ. Χ. Ντούμα ομότιμου καθηγητή Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΛέει λοιπόν ο καθηγητής:"Είχα την τύχη ή ατυχία να αποκτήσω προσωπική εμπειρία του καιροσκοπισμού που ντύθηκε το μανδύα της δήθεν διεκδίκησης των γλυπτών του Παρθενώνα.
Υπηρετούσα ακόμη στην Αρχαιολογική Υπηρεσία (1981), όταν κλήθηκα από την τότε υπουργό Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη να παράσχω εξηγήσεις γιατί, καθώς την είχαν πληροφορήσει, ασκούσα κριτική για την πολιτική της σχετικά με την επιστροφή των γλυπτών αυτών.
Στην παρατήρηση ότι η κριτική μου συνίστατο στην ιεράρχηση των προτεραιοτήτων της και ότι πριν ζητήσουμε επιστροφή των ελγινείων οφείλουμε να εξαλείψουμε τον «ελγινισμό» από την πολιτική μας για τα μνημεία, με αφοπλιστική ειλικρίνεια μου εξήγησε, ότι η εκστρατεία της απέβλεπε απλά στο να κεντρίσει το ενδιαφέρον του πρωθυπουργού (Α. Παπανδρέου) για το υπουργείο Πολιτισμού."
Τα ενδοπασοκικά προβλήματα λοιπόν τα ντύσαμε με τον μανδύα της ...."ηρωίδας" και αναμασάτε ως χόρτο αποβλάκωσης και προπαγάνδας έως και σήμερα.
Ξυπνάτε κύριοι και ξυπνάτε και τα παιδιά σας, την σημερινή νεολαία που επειδή δεν έχει βιώματα από το βαθύ (παρα)κράτος του ΠΑΣΟΚ , γίνεται βορά στον κάθε προπαγανδιστή.
Η Ελλάδα του σήμερα δεν μπορεί να λειτουργήσει με ψευδεπίγραφα κλισέ του χθες.
Η Ελλάδα του σήμερα απαιτεί σύμπλευση, συναίνεση , υπευθυνότητα και ωριμότητα.
Η Ελλάδα του σήμερα θέλει νέα παιδιά με καθαρά μυαλά και ανοιχτούς ορίζοντες.
Ας παραμεριστούν λοιπόν οι μαύρες προπαγανδιστικές φωνές που μοναδικό σκοπό έχουν την εγκεφαλική παραλυσία των πολιτών, τον μικροκομματισμό και την υπεράσπιση των εξωθεσμικών συμφερόντων.
Μια ματιά στους πηγαίους τίτλους των νταβατζήδων πείθει και τον κάθε δύσπιστο , αλλά λογικό πολίτη!
Είναι γνωστό ότι ο Πολιτισμός, ο Τουρισμός και η Ναυτιλία αποτελούν τις μόνες διεθνώς ανταγωνιστικές βιομηχανίες μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚι αυτό επειδή το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα στην κάθε μία από αυτές δύσκολα αντιγράφεται: η ιστορία, το περιβάλλον και το δαιμόνιο.
Το προτέρημα της ναυτιλίας , δηλαδή το ελληνικό δαιμόνιο, μπορεί να βρει ανταπόκριση και στους άλλους δύο πυλώνες της βιομηχανίας μας.
Μερικώς αυτό έχει συμβεί στον Τουρισμό. Στον πολιτισμό όμως ...το ψάχνουμε ακόμα!
Ας ελπίσουμε να ακολουθήσουν και άλλες προτάσεις σαν κι αυτήν και να εισακουσθούν κάποτε.
Η Μελίνα είναι πλέον στην αγκαλιά της Ιστορίας και στην προμετωπίδα της υπάρχει πάντα η φράση:
ΑπάντησηΔιαγραφή«Δώστε μας πίσω τα μάρμαρα του Παρθενώνα που μας ανήκουν»
Μία θρυλική Ελληνίδα η Μελίνα που με την μεγάλη τέχνη της (τα παιδιά του Πειραιά … και τις άλλες κινηματογραφικές της επιτυχίες), έφερε τον ξένο επισκέπτη και τον τουρίστα δειλά - δειλά στην Χώρα του Ήλιου του «ηλιάτορα»
Η Μελίνα ήταν το σύμβολο της αντιδικτατορικής αντίστασης.
Μελίνα λοιπόν και σύγχρονη Ελλάδα, πάνε μαζί.
Κάθε σύγκριση με «άλλους» είναι συντριπτική και ανίσχυρη.
Όσοι δε ασχημονούν με «τζούφιες» και «δήθεν» έωλες και ανυπόστατες αναφορές, θα τους συνιστούσα να κατευνάσουν λίγο το κομματικό τους μένος και……. «κρείττον σιγάν...»